Про походження пам’ятки відомо, що надійшла вона до музейної збірки у 1913 році з села Сотники колишнього Канівського повіту Київської губернії. Можливо, скульптура Архангела знаходилася в іконостасі Свято-Михайлівської церкви, яка була зведена у селі не пізніше 1740-х років. Ці свідчення про «старий» дерев’яний храм збереглись у праці Л. Похилевича «Сказания о населенных местностях Киевской губернии, или Статистические, исторические и церковные заметки о всех деревнях, селах, местечках и городах, в пределах губернии находящихся», надрукованій в типографії Києво-Печерської лаври 1864 року. Але в дослідженні відсутній опис церковного іконостасу, немає даних про його виконавців. Лише за стильовими ознаками скульптури можна припустити, що створено її було в період розквіту барокового мистецтва у середині XVIII століття.
У високих іконостасах, тип яких сформувався наприкінці XV і особливо став поширеним у XVII – XVIII століттях, вагомого значення набула ажурна рельєфна різьба по дереву. Мотиви у вигляді виноградної лози, акантового листя, квітів, плодів, вкривалися золоченням або поліхромним розписом. Паралельно з рельєфною різьбою розвивалося мистецтво церковної скульптурної пластики, до якої можна віднести і зображення Архангела Михаїла.
Серед Архангелів, які є благовісниками Бога, Михаїл постає воєводою Небесних Сил, поборником (захисником) Слави Божої. Йому співається в ікосах (рядках церковного піснеспіву): «Радуйся, закона служителю». Найчастіше образ його присутній в композиції «Деісус» (з давньогрецької – «Моління») разом із Архангелом Гавриїлом, до якого звертаємося: «Радуйся, благодати вестниче». Ім’я Михаїл з давньоєврейської означає «Хто яко Бог?» або «Хто вищий за Бога?» і постає запитанням до всіх гонителів світла і правди Божих, на захисті яких він стоїть. Тому й зображують його воїном з мечем у військових обладунках, Архистратигом (з давньогрецької – головнокомандувачем) Небесного Воїнства. Цей тип зображення за візантійським каноном отримав розповсюдження у церковному мистецтві і відомий, наприклад, в композиції «Явлення Архангела Михаїла Іісусу Навіну» XIII–XIV століть. Знайомі нам подібні іконографічні образи святих воїнів – великомученика Георгія, Дмитра Солунського, Іоанна Воїна, Федора Тірона, Федора Стратілата та багатьох інших.
Архангел Михаїл з колекції Національного музею українського народного декоративного мистецтва зображений молодим воїтелем в одязі римського центуріона (з латинської – сотника) у шоломі з плюмажем (прикрасою з високого пір’я). На панцирі – рельєфні маскарони у вигляді людського обличчя. Зелена туніка до колін з широкими рукавами декорована вертикальними стрічками золотавого кольору. Червоний довгий плащ, пояс та «поножі» з рельєфним узором – атрибути влади та гідності. У правій руці Архангела вірогідно знаходився меч, який не зберігся, як і крила. Про це можна судити, порівнюючи твір з іншими подібними пам’ятками. Ліва рука Архангела тримає круглий диск – «зерцало», на якому розміщений живописний образ Бога-Отця.
Зображення Архангела Михаїла виконане в техніці круглого різьблення та доповнене поліхромним розписом на левкасній основі, що надає твору декоративності та святковості.